Τα νέα μας από το σχολείο ή πώς μπλεκόμαστε όλοι μαζί χωρίς να το ξέρουμε

Εικόνα anna kal

Αυτή θα είναι μια τεράστια ανάρτηση κι όποιος έχει υπομονή ας τη διαβάσει κι ας μου πει τη γνώμη του. Αρχικά ήθελα να εκθέσω τα θέματα που αντιμετωπίζω με το γιο μου στο νηπιαγωγείο, όχι αυτόν που έχει την εγκεφαλική παράλυση, αλλά τον αδελφό του, για τον οποίο πρώτη φορά γράφω στην κοινότητά μας.

Σχεδιάζοντας στο μυαλό μου τι θα γράψω, ανακάλυψα ότι τελικά στην ιστορία μπλεκόμαστε πολλοί. Παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παιδιά με κινητική αναπηρία, παιδιά με άλλου είδους αναπηρίες, οι γονείς όλων αυτών, οι δάσκαλοι, οι γιατροί, οι θεραπευτές, η τηλεόραση κλπ.

Φαίνονται παράξενα όλ’ αυτά που λέω, αλλά ο κόσμος είναι ένας και ζούμε όλοι σ’ αυτόν τον κόσμο. Μοιραία κάποια στιγμή όλοι διασταυρωνόμαστε μεταξύ μας. Το ερώτημα είναι «σε τι κόσμο ζούμε άραγε;». Εν πάση περιπτώσει ας ξαναπώ λίγα πράγματα για μας.

Έχω δυο αγοράκια δίδυμα, σχεδόν πέντε χρονών (δεν τα έχουν κλείσει ακόμη). Γεννήθηκαν στο τέλος του 2008 με βαριά προωρότητα, κανονικά έπρεπε να είχαν γεννηθεί στις αρχές του 2009. Το ένα, αυτό που γεννήθηκε δεύτερο, ας τον λέμε εδώ ο μικρός, έχει εγκεφαλική παράλυση, η οποία συνίσταται σε κινητική αναπηρία, ελαφριά στα χέρια, πιο δύσκολα τα πράγματα στα πόδια.

Τα 5 προηγούμενα χρόνια, ουσιαστικά εντός του σπιτιού, μιας και δεν είχα στείλει κανένα παιδί σε παιδικό σταθμό, είχαμε καθιερώσει τη ρουτίνα μας και ξέραμε που πατούσαμε. Εφέτος, σύμφωνα με τη χρονολογική τους ηλικία, τα παιδιά ξεκίνησαν στο γενικό νηπιαγωγείο και τα δύο. Ο πρώτος κανονικά κι ο δεύτερος λίγο αργότερα με ιδιωτική συνοδό. Όλη την προηγούμενη χρονιά έτρεχα για να εξασφαλίσω το καλύτερο δυνατόν για τα παιδιά αναφορικά με το σχολείο, γιατί θεωρώ το νηπιαγωγείο πολύ σημαντικό, μιας και είναι η πρώτη επαφή των παιδιών με τη σχολική ζωή και η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.

Πράγματι το νηπιαγωγείο μας έχει τις καλύτερες δυνατές κτιριακές προδιαγραφές και η νηπιαγωγός του μικρού είναι εξαιρετική. Τα παιδιά, για πολλούς και διάφορους λόγους τα χώρισα, να μην είναι μαζί στο ίδιο τμήμα. Στο τμήμα του πρώτου δεν ξέραμε ποια νηπιαγωγός θα έρθει, κάναμε το σταυρό μας κι ο Θεός βοηθός. Αφού πέρασαν λίγο οι μέρες, διαπίστωσα ότι η νηπιαγωγός του μεγάλου δεν ήταν αυτό που περίμενα. Μέσα μου ένιωθα ότι αδικώ αυτό το παιδί μου, έχοντας βάλει το μικρό στο καλό το τμήμα με τα ήσυχα παιδιά και την εξαιρετική νηπιαγωγό, αλλά τι να κάνω, ήταν δυνατόν να βάλω στο άλλο το παιδί με την εγκεφαλική παράλυση;

Πολλές φορές πάντως νιώθω ότι αδικώ το μεγάλο μου δίδυμο, αλλά απ’ την άλλη αυτός έχει τις προδιαγραφές για ν’ αντιμετωπίζει καταστάσεις, κάτι που ο μικρός δεν διαθέτει λόγω της αναπηρίας του. Πήγα λοιπόν μετά από δέκα μέρες και δεδομένου ότι το παιδί ήταν πρώτη φορά σε σχολικό πλαίσιο να ρωτήσω πώς πάει. «Είναι ανώριμος» μου απάντησε αμέσως η εκπαιδευτικός. «Οκ, τι εννοείτε ακριβώς;» «Δυσκολεύεται ν’ ακολουθήσει τους κανόνες της τάξης, φωνάζει την ώρα της παρεούλας ή σηκώνεται». «Μάλιστα, ξέρετε δεν έχει ξαναβρεθεί σε σχολικό πλαίσιο, ούτε καν έχει κλείσει τα 5» «Ναι, ναι θα δούμε πώς θα πάει»

Ευτυχώς που την ενημέρωσα από μόνη μου, γιατί δεν την έβλεπα να έχει διάθεση να ρωτήσει το ποιόν του παιδιού. Περνάει λίγος καιρός ακόμη και το παιδί αρχίζει να μου λέει για κάποιο συμμαθητή του που τον χτυπάει. Όχι τα συνηθισμένα χτυπήματα μεταξύ των αγοριών, αλλά χτυπήματα στο κεφάλι, στην κοιλιά κλπ. Πηγαίνω στο σχολείο να δω τι συμβαίνει. «Ξέρετε ο γιος μου είπε ότι κάποιο αγοράκι τον χτυπάει» «Ο γιος σας χτυπάει, πολλά παιδιά έρχονται και μου κάνουν παράπονα ότι τα χτυπάει» «Μου φαίνεται παράξενο γιατί στο σπίτι δεν χτυπάει ποτέ. Άλλο πάνω στο παιχνίδι η αγαρμποσύνη, αλλά να δίνει χτυπήματα σε κεφάλια και στομάχια επίτηδες δεν το κάνει». Εκείνη επιμένει ότι αυτός χτυπάει, φεύγω. Η ιστορία συνεχίζεται. Του λέω ν’ αποφεύγει αυτό το παιδί, να μην πηγαίνει κοντά του. Επίσης μου λέει ότι στο παιχνίδι με άλλα παιδιά γενικώς χτυπιούνται, υπό τύπον παιχνιδιού.

Ξαναπηγαίνω στο σχολείο και βρίσκω την άλλη νηπιαγωγό του τμήματος (έχουν δύο). Μου λέει ότι χτυπάει γιατί και όταν τον χτυπάνε, όχι από μόνος του. Ευτυχώς γιατί η άλλη θα μας τρέλαινε. Ρωτάνε ποιο παιδί τον χτυπάει, ευτυχώς να δουν τι συμβαίνει γιατί η άλλη δεν ενδιαφέρθηκε. Μου λένε ότι θεωρούν πώς ο μεγάλος φωνάζει στην παρεούλα κλπ γιατί προσπαθεί να τραβάει την προσοχή. Το κάνει γενικά αυτό και μάλλον συμβαίνει γιατί έχει πέσει μεγάλη προσοχή στο μικρό λόγω της αναπηρίας και αισθάνεται παραγκωνισμένος. Μάλλον έχουν δίκιο, όμως όταν έχεις ένα παιδί με κινητική αναπηρία, δεν έχεις άλλη επιλογή. Θα το κουβαλήσεις αγκαλιά, θα το ταϊσεις, θα το ντύσεις. Και μόνο αυτά τα αυτονόητα γέρνουν τη πλάστιγγα της προσοχής προς το μέρος του. Παρόλο που προσπαθώ να έχω χρόνο με τον άλλο μου γιο, φαίνεται πώς δεν τα καταφέρνω επαρκώς.

Μου λένε ότι ο μικρός είναι πλήρης συναισθηματικά. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τον μεγάλο. Θεωρούν ότι έχει συναισθηματικά κενά και με συμβουλεύουν να δίνουμε εγώ και ο μπαμπάς του ξεχωριστό χρόνο αποκλειστικά σε κείνον μόνο του, κυρίως έξω απ΄ το σπίτι. Θα προσπαθήσω να το κάνω. Μου λένε ότι υστερεί στις δεξιότητες του σχολείου δηλ. γράψιμο και ψαλίδι. Λογικό, μέχρι το τέλος του καλοκαιριού δεν ενδιαφερόταν ούτε να γράψει ούτε να ζωγραφίσει. Εγώ βλέπω τεράστια πρόοδο σ’ αυτόν τον τομέα λόγω του σχολείου. Μου λένε ότι το χεράκι θέλει εξάσκηση. Λέω ότι θα προτιμούσα να κάνει και δεύτερο χρόνο στο νηπιαγωγείο, αν χρειαστεί, ώστε να μην πάει ανέτοιμος στο Δημοτικό που έχει πλέον μεγάλες απαιτήσεις. Εκεί τζινάνε και μου λένε νωρίς είναι ακόμη, έχει καιρό να στρώσει κλπ. Ευτυχώς μου είπανε για το μικρό καλά πράγματα. Υστερεί βέβαια πολύ απ’ τ’ άλλα παιδιά στις δεξιότητες (αναμενόμενο, ανάπηρο παιδάκι είναι), αλλά είναι πλήρως ενσωματωμένος στο σύνολο, με τη συνοδό του είναι πολύ καλή ομάδα, συμμετέχει σε όλες τις δραστηριότητες με τον τρόπο του, έχει αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδάκια (φοβερό, εγώ περίμενα ότι θα είναι ολομόναχος με τη συνοδό).

Μετά από λίγο καιρό δηλαδή την περασμένη εβδομάδα και καθώς το ξύλο συνεχίζεται εντός κι εκτός παιχνιδιού, τη στήνω έξω απ’ το σχολείο στο διάλειμμα να δω τι παίζεται. Κατ’ αρχάς βλέπω την εξής εικόνα: τα κορίτσια ομαδοποιημένα σε μικρές ή μεγάλες παρέες, να παίζουν παιχνίδια με κανόνες και ν’ αλληλεπιδρούν ωραία. Τ’ αγόρια να τρέχουν από δω κι από κεί μόνος του ο καθένας ή στο στυλ τρέχει μπροστά ο αρχηγός και δυο τρεις άλλοι από πίσω. Ανεξέλεγκτο τρέξιμο και πήδημα από δω κι από κει. Συμφωνώ με τον Αμερικάνο παιδαγωγό που

πιστεύει ότι τα αγόρια πρέπει να πηγαίνουν σχολείο ένα χρόνο αργότερα από τα κορίτσια. Συμφωνώ με τις χώρες που ξεκινάνε την εκπαίδευση των παιδιών στα 7 χρόνια. Εδώ κοντεύουν να τα πηγαίνουν στο Δημοτικό από τα 5 για να τους γεμίζουν το κεφάλι με άχρηστη γνώση, την οποία επιπλέον δεν ξέρουν πώς να διαχειριστούν. Είναι πλέον σύνηθες παιδιά πρώτης και δευτέρας δημοτικού να διαβάζουν όλο το απόγευμα καθημερινώς και δίπλα βέβαια οι γονείς μιας και μόνα τους δεν βγάζουν άκρη με τις σημερινές απαιτήσεις του σχολείου. Κατόπιν βλέπω εντός του παιχνιδιού να πέφτουν γρήγορες. Τα παιδιά παίζουν τα παιδικά που βλέπουν στην τηλεόραση, τα οποία, όσον αφορά τ’ αγόρια, είναι γεμάτα παράλογη βία και αποκρουστικές φάτσες. Όποιος δεν θέλει να χτυπιέται ή δεν βλέπει αυτά τα παιδικά (όπως ο δικός μου, γιατί δεν τον αφήνω, αλλά συμφωνεί κι αυτός) για να χτυπιέται δεν εντάσσεται.

Μπήκα στον πειρασμό να τον αφήσω να βλέπει αυτά τα παιδικά για ένταξη, αλλά ευτυχώς δεν το έκανα. Εντωμεταξύ πολλά παιδάκια ήσυχα, παίζανε μόνα τους. «Γιατί δεν παίζεις με τον τάδε και τον τάδε που δεν θέλουν να χτυπιούνται και δεν βλέπουν αυτά τα παιδικά;» «Δεν θέλω» Τον τραβάνε οι φασαριόζοι, ίσως είναι μέρος του θέλω να τραβάω την προσοχή. Παρακολουθώ το παιδί που μου λέει ότι τον χτυπάει. Είναι πράγματι βίαιο παιδί, χτυπάει κι άλλα παιδιά και μάλιστα στο κεφάλι και στο πρόσωπο. Τον δικό μου τον βλέπω να χτυπάει μόνο όταν τον χτυπάνε. Ευτυχώς. Φοβερό, ε; Πρέπει να τη στήσει ο γονιός απ’ έξω απ’ το σχολείο, κρυφά σαν τον κατάσκοπο για να μάθει, αυτά που έπρεπε να του λέει η δασκάλα.

Έρχεται η παιδίατρος για εμβόλιο. Της λέω όσα μου είπαν στο σχολείο περί ανωριμότητας, έλλειψης προσοχής εκ μέρους μας, υστερεί στη λεπτή κινητικότητα κλπ. Μου λέει ότι το παιδί είναι ευφυές, αλλά δεν ξέρει πώς να διαχειριστεί αυτή την ευφυία συναισθηματικά, ότι τα αδέλφια αναπήρων παιδιών συνήθως έχουν θέματα, που πρέπει να προλαμβάνονται πριν εγκατασταθούν. Μου προτείνει να πάρω τη συμβουλή αναπτυξιολόγου και παιδοψυχολόγου. Μου λέει ότι έχουν πολύ καλούς και στα Παίδων και στο Αττικό.

Εγώ νόμιζα ότι σε αναπτυξιολόγο πάνε παιδιά όπως ο μικρός μου, με θέματα. Δεν είναι όμως έτσι. Εκεί θα μας δώσουν κατευθύνσεις πώς να χειριστούμε το μεγάλο. Καλή συμβουλή. Μου φαίνεται θα την ακολουθήσω. Αν ξέρετε κι εσείς συστήστε μου κάποιους σε δημόσια νοσοκομεία ή και σε ιδιωτικά ιατρεία. Πάντως η γνώμη της είναι λόγω της προωρότητας και μόνο, να επαναλάβει το νηπιαγωγείο για να μην δυσκολευτεί 12 χρόνια στο υπόλοιπο σχολείο. Της είπα ότι οι νηπιαγωγοί τζινάνε και μου είπε ότι αν υπάρχει χαρτί από ειδικό, είναι υποχρεωμένες. Κι ερχόμαστε στο σημερινό πρωί. Ο μικρός έχει πάει θεραπευτική ιππασία με το μπαμπά του κι εγώ παρατάω το σπίτι ψιλομπάχαλο (μοιραία πρέπει να γίνει αυτό για να δώσουμε χρόνο στα παιδιά) και παίρνω το μεγάλο να πάμε παιδική χαρά, να περάσουμε χρόνο μόνοι οι δυο μας. Πράγματι, μόνο το περπάτημα στον ήλιο και που και που τρέξιμο μέχρι εκεί, αποδίδει. Και στο δικό μου στρες και στη δική του χαρά. Η παιδική χαρά είναι στην εκκλησία. Φτάνοντας εκεί βλέπουμε παιδάκια να μπαινοβγαίνουν στο κάτω μέρος του ναού. Είναι το κατηχητικό για παιδάκια 5-7 χρονών. Του λέω «θέλεις να πας;». «χμ,μμ» Έρχονται δυο κοπέλες, η μια είναι νηπιαγωγός (αδιόριστη) που κάνουν εθελοντικά στα παιδάκια κατηχητικό την Κυριακή. Του μιλάνε τόσο όμορφα, με τόση αγάπη που με παρατάει και μπαίνει μέσα τρέχοντας. Γιατί να μην έχει αυτές νηπιαγωγούς στο σχολείο; Γιατί οι διορισμοί γίνονται με τα κριτήρια που γίνονται (είτε επετηρίδα, είτε εξετάσεις); Η απάντηση είναι ότι στη χώρα που ζούμε, αν δεν υπήρχαν αυτά τα κριτήρια, θα μπαίνανε οι πάντες και όχι οι άξιοι απ’ το παράθυρο. Πάντως σε κάθε περίπτωση οι άξιοι συνήθως μένουν απ’ έξω, έτσι έχουμε καταντήσει. Μπαίνοντας μέσα, ποιον βλέπουμε; Το παιδί που τον χτυπάει. Τον είδε και μόνος του και μου τον δείχνει με το δάχτυλο, του λέω να μη δείχνει και τον βάζω αντιδιαμετρικά, ενημερώνω και τις κοπέλες. Βρίσκω μια γνωστή μου μαμά και καθόμαστε έξω στο πάρκο. Ωραία ήτανε, ωραία μέρα.

Πρέπει να επιδιώκουμε να βγαίνουμε απ’ το σπίτι στη φύση, δέντρα κλπ με μια καλή παρέα, μειώνει φοβερά το στρες. Συζητάμε το θέμα του ξύλου και μου λέει από μόνη της ποιο είναι το παιδί που δέρνει. Είναι δυο αγοράκια, αδελφάκια με θέματα, δεν γνωρίζει τι ακριβώς. Η μητέρα τους η καημένη κάνει ό,τι μπορεί, θεραπείες κλπ., αλλά δεν έχει υποστήριξη κι απ΄ το σχολείο. Προσπάθησε το μεγάλο να το κρατήσει δεύτερη χρονιά στο νηπιαγωγείο και δεν το κατάφερε. Τώρα στη Δευτέρα δημοτικού έχει μεγάλα θέματα. Να λοιπόν που υπάρχει σοβαρός λόγος που χτυπάει αυτό το παιδί. Εγώ αρχίζω να το βλέπω αλλιώς. Είμαι η μητέρα ενός παιδιού τυπικής ανάπτυξης, είμαι δηλ. τώρα στην άλλη πλευρά, που το χτυπάει ένα παιδί με θέματα συμπεριφοράς, κοινωνικότητας που ακολουθεί κάποιες θεραπείες. Το σχολείο το ξέρει; Ενδιαφέρεται; Η μητέρα το έχει πει; Μήπως φοβάται την ταμπέλα; Αυτήν την ερώτηση την έχω δει πολλές φορές εδώ στο NOESI.gr. Η δική μου απάντηση είναι ότι εγώ τουλάχιστον θέλω να ξέρω. Να γνωρίζω ότι το τάδε παιδάκι έχει αυτά τα θέματα, να κατανοήσω τη δυσκολία της μάνας, να μου πουν πώς πρέπει να συμβουλέψω το παιδί μου να φερθεί σε αυτό το παιδί, ώστε να υπάρχει για όλους ένταξη. Αν δεν ξέρω τι; Το τίποτα για όλους.

Όσον αφορά τις ταμπέλες, εδώ δίνουν σε όλους ταμπέλες. Έχω ακούσει μέσα στο νηπιαγωγείο (για παιδιά τυπικής ανάπτυξης), ανώριμος, απροσάρμοστη, κλαψιάρα κλπ είτε από εκπαιδευτικούς είτε από γονείς. Το ανώριμος ειδικά δίνει και παίρνει. Και η έκπληξη. Μέσα στο κατηχητικό το παιδί που χτυπάει είναι άλλο παιδί. Ευγενικό, να παίζει όμορφα, να χαιρετάει το δικό μου. Είναι ότι είναι πολύ λίγα παιδιά (10, ενώ στο νήπιο είναι 25); Ότι από πάνω τους είναι τρεις καταπληκτικές κοπέλες; Είναι αυτά που λένε; Είναι ότι θέλει συγκεκριμένο, πιο ήρεμο περιβάλλον για ν’αποδώσει; Δεν ξέρω. Πάντως εγώ άλλο παιδί είδα στο σχολείο κι άλλο τώρα. Ο δικός μου βέβαια είναι επιφυλακτικός. Δεν του απαντάει και τον αποφεύγει. Εγώ τώρα τι να του πω; Ποιος θα μας πει πώς πρέπει να φερόμαστε για να επιτύχουμε την ένταξη όλων; Δεν πρέπει κάποιος να μας πει; Εγώ είχα στο μυαλό μου, αν χρειαζόταν και όσον αφορά το γιο μου με την εγκεφαλική παράλυση, να ζητήσω να κάνω μια ενημέρωση στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των συμμαθητών για την κινητική αναπηρία και πώς επιδρά στο παιδί μέσα στο σχολείο. Δεν χρειάστηκε. Πήγα βιβλία στη νηπιαγωγό για την εγκεφαλική παράλυση και το σχολείο και σημειώσεις ειδικά για το δικό μου γιο, τις διάβασε και απ’ ότι μου λέει η συνοδός, προσπαθεί πολύ και με σημαντική επιτυχία για την ένταξή του. Το θέλει όμως κι η ίδια. Τι γίνεται όμως αν δεν είναι έτσι οι προϋποθέσεις;

Δεν ξέρω, είπα πολλά, αλλά είναι όλα μπλεγμένα στο κεφάλι μου. Σχολείο, θεραπείες, ψυχολογία των παιδιών, ένταξη. Μακάρι να ξεμπερδέψουμε όλοι τα μπερδεμένα μας μυαλά, όπως μπορεί ο καθένας. Πάντως μια προσευχή και μια βόλτα μες τη φύση, κάπου σε πάει προς τη λύση (έκανα και ποίημα). Κύριε Άγγελε, αν ξεπέρασα τα όρια στο μέγεθος ανάρτησης κόφτε με.

Σχόλια

Για την Άννα, τη διάβασα την ανάρτηση σου

Εικόνα Ρήνα

Τη διαβασα την αναρτηση σου και το συμπερασμα που εβγαλα ειναι οτι εισαι ευσυνειδητη και φιλοτιμη. Βλεπεις πολυπλευρα τα πραγματα και θες ολοι να ικανοποιηθουν. Αυτο δεν γινεται. Η συμβουλη μου ειναι: ιεραρχησε τα και αφησε και μερικα στη τυχη, πολλες φορες τακτοποιουνται μονα τους. Εισαι πολυ τυχερη που συνεννοεισαι και επικοινωνεις με τα παιδια σου εστω κι αν δεν τα εφαρμοζουν αμεσα. Αγαλι αγαλι γινεται η αγουριδα μελι. Μια μητερα σαν και σενα παντα θα διορθωνει και θα προλαβαινει γι αυτο ηρεμησε και πολυ σωστα κανεις προσευχη να ξεμπερδευτουν ολα. Τα πρωτα χρονια στο σχολειο ειναι ο εφιαλτης του καθε γονιου με "θεματα"....

Εχω να σου πω οτι το κατηχητικο ειναι ενας αριστος χωρος για τη διαπλαση του παιδιου και του χαρακτηρα του και κακως οι γονεις το εχουν βγαλει απο το τα ενδιαφεροντα τους. Σε πολλα θα εβλεπαν βελτιωση μεγαλοι και μικροι και οσοι το εκαναν το βημα το καταλαβαν, ισως αργοτερα αλλα το καταλαβαν.

like3

Φοβερές οι παρατηρήσεις σου!

Εικόνα Ιγνάτιος Καφαντάρης

Εχω εντυπωσιαστεί από 2-3 σημεία της ανάρτησής σας. Θέλω πολύ να πω δυο λόγια γι' αυτά.

  1. Παράλληλη στήριξη. Υποστηρίξτε την όλοι οι γονείς φανατικά! Έχει καταπληκτικά αποτελέσματα (με εξαίρεση μερικούς ατάλαντους ή αδιάφορους συνοδούς). Οι συμμαθητές του παιδιού σας ποτέ ΜΑ ΠΟΤΕ δεν θα έχουν πρόβλημα με το γεγονός ότι το παιδί σας συνοδεύεται!
  2. Επιβραβεύστε ηθικά τους εκπαιδευτικούς που είναι φιλότιμοι! Δουλεύουν κόντρα στην αδράνεια του συστήματος που πάει να τους "απορροφήσει" και να τους εξουδετερώσει κάθε ικμάδα. Μη τσιγκουνεύεστε λόγια επαίνου και ευγνωμοσύνης, όσο πιο συχνά μπορείτε, - θα τους βοηθήσετε φοβερά να συνεχίσουν στο ίδιο πνεύμα!
  3. Ναι, το κατηχητικό μπορεί να είναι θεραπευτικό, αφού όμως τσεκάρεται ότι δεν τυχαίνει να εμβάλλουν στα παιδιά το αίσθημα ενοχής για κάθε είδους αμαρτίες (υπάρχουν δυστυχώς μερικά τέτοια περιστατικά). Το κατηχητικό μπορεί να δώσει στα παιδιά αξίες. Πόσο καταπληκτική ήταν η διαφορά στη συμπεριφορά του "επιθετικού συμμαθητή" σε ένα περιβάλλον αξιών, όπου σου δίνουν και σημασία!
  4. Καλά έκανες και χώρισες τα δίδυμα σε δύο τμήματα. Έτσι ο μεγάλος δεν θα χρειάζεται να εξηγεί στην ερώτηση "τι έχει ο αδελφός σου; γιατί αυτό; και γιατί το άλλο;". Ήδη έχεις την ευκαιρία εξάλλου να δεις πόσο διαφορετικοί παιδαγωγοί υπάρχουν και θα προσαρμόσεις τη στάση σου απέναντί τους κατάλληλα. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
  5. Μη διστάσεις να ζητήσεις αξιολόγηση του μεγάλου. Ποτέ δεν ξέρεις γιατί έχει όποια δυσκολία έχει. Οι εξηγήσεις τύπου "δεν έχει ασχοληθεί ποτέ πριν με αυτό, πώς να ξέρει;" πολλές φορές μας παραπλανούν σαν λογικοφανείς και καθυστερούν τη στιγμή που θα καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει. Ποτέ δεν ξέρεις. Στην εποχή μας, δόξα τω θεώ, είναι σχετικά απλό να κατανοήσουμε με τη βοήθεια ειδικών τι μπορεί να συμβαίνει σε κάποιο παιδί.
like4

Αγαπητή Ρήνα σε ευχαριστώ

Εικόνα anna kal
....που αφιέρωσες χρόνο να διαβάσεις αυτήν την τεράστια ανάρτηση, στην οποία προσπάθησα να συνοψίσω τα τεκταινόμενα 2 μηνών. Η πείρα σου είναι πάντα πολύτιμη. Όντως με κατάλαβες ότι προσπαθώ όλα να τα προλάβω και να τα ρυθμίσω. Αν μπορούσα μόνο να δείξω απόλυτη εμπιστοσύνη στο Θεό (εσύ καταλαβαίνεις τι εννοώ) θα ήταν όλα εύκολα. Το παλεύω πάντως. Καλή δύναμη σε όλους μας.
like1

Aγαπητέ κ. Καφαντάρη

Εικόνα anna kal

Πάντα διαβάζω τα σχόλια που κάνετε στις αναρτήσεις εδώ στο νόεσι και τις κατευθύνσεις που δίνετε, τα οποία βρίσκω εξαιρετικά χρήσιμα και το κυριότερο κατανοητά χωρίς πολυπλοκότητες και ορολογίες άγνωστες σε μας. Σας ευχαριστώ πολύ για τις παρατηρήσεις σας που με βοηθούν πολύ. Ήδη έχω αποφασίσει να κάνω αξιολόγηση στο μεγάλο, έχω καταλήξει σε 2-3 ονόματα αναπτυξιολόγων και έχει γίνει ήδη μια πρώτη αξιολόγηση από εργοθεραπευτή για τη λεπτή κινητικότητα (ευτυχώς τον κατέταξε στο μέσο όρο).

Όσον αφορά αυτό που λέτε ότι θα τον ρωτάνε διάφορα, είναι ήδη ο αδελφός του παιδιού με την αναπηρία. Ακόμη και παιδιά από το συστεγαζόμενο δημοτικό (το οποίο χωρίζεται από μια σειρά κάγκελα) τον φώναξαν στα κάγκελα και τον ρώτησαν αν είναι αυτός το παιδάκι με τα "προβληματικά περπατήματα", όπως μου είπε. Προς το παρόν δεν φαίνεται να τον πειράζει, για αργότερα όμως δεν ξέρω. Τα παιδιά τα χώρισα για πολλούς λόγους. Για να μη ζηλεύει ο μεγάλος που ο μικρός είναι με συνοδό, για να μην γίνεται η αναπόφευκτη αλλά άδικη σύγκριση μεταξύ τους, για να μην στενοχωρηθούν αν του χρόνου ο μεγάλος προχωρήσει στο Δημοτικό και χωρίσουν, για να μην νιώθει ο μεγάλος το βάρος να έχει διαρκώς στο νου του το μικρό. Πιθανότατα να υπάρχουν κι άλλοι λόγοι που ακόμη δεν μου έχουν περάσει από το μυαλό ή που θα τους μάθουμε αργότερα.

Όσον αφορά το παιδί με την επιθετική συμπεριφορά, τη Δευτέρα ο γιος μου είπε ότι του μίλησε όμορφα και δεν τον χτύπησε (πιθανόν ο απόηχος της Κυριακής). Την Τρίτη μου είπε "Με χτύπησε γιατί θέλει να είμαστε φίλοι, αλλά εγώ πόνεσα και δεν θέλω". Τι να του πω κι εγώ, του είπα να του πει ''Άμα με χτυπάς δεν μπορούμε να είμαστε φίλοι", αλλά δεν νομίζω να γίνει τίποτα. Δεν ξέρω ακριβώς τι θέματα έχει  αυτό το παιδί, αν δικαιούται συνοδό κλπ, αλλά αν υπήρχε, πιστεύω θα ήταν όλα διαφορετικά γι' αυτό αλλά και για τα άλλα παιδιά. Κρίμα είναι κι εκείνο, θέλει να έχει φίλους, αλλά το ότι χτυπάει αποτελεί το εμπόδιο. Τη μητέρα την έχω δει μόνο από μακριά. Ίσως αν μου δοθεί ευκαιρία να την προσεγγίσω αν και δεν ξέρω πώς.

Σας ευχαριστώ ξανά για όλες τις πολύτιμες συμβουλές σας.

like4

Το προσωπικό σας ιστολόγιο

Εικόνα rodenia

Θα μπορούσατε, σας παρακαλώ, να μας αναφέρετε ποιο είναι το προσωπικό σας ιστολόγιο, έτσι ώστε να επωφεληθούμε από την εμπειρία σας;

like2

Για την 'Αννα

Εικόνα Ελένη

Άννα, παρόμοια θέματα αντιμετωπίζω κι εγώ. Τα δικά μου παιδιά έχουν διαφορά μεταξύ τους δύο χρόνια. Ο μεγάλος έχει διάγνωση asperger. Ο μικρός ήταν από πάντα παιδί συγκεντρωμένο, ικανό για τα πάντα, πολύ πάνω από το μέσο όρο σε όλους τους τομείς. Καμμιά φορά έπιανα τον εαυτό μου να στενοχωριέται γι' αυτό, γιατί απλά η διαφορά μεταξύ τους γινόταν ακόμα πιο μεγάλη.

Θυμάμαι ότι όταν ήρθε η ώρα να βγάλει ο μικρός τις βοηθητικές από το ποδήλατο, τον κράτησα λίγο πίσω, για να τις βγάλει πρώτα ο μεγάλος. Δεν το έκαν μόνο για να μην αισθανθεί άσχημα ο μεγάλος, αλλά και στον μικρό δεν έκανε καλό να είναι καλύτερος από τον μεγάλο του αδερφό σε όλους σχεδόν τους τομείς. Τον έκανε να έχει μία μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του η οποία φαινόταν στις σχέσεις του με άλλα παιδιά.

Λίγο λίγο ο μικρός μπήκε "στον αυτόματο". Όταν ξεκίνησε ο μεγάλος δημοτικό και τα βρήκαμε μπαστούνια, δεν ασχολούμουν καθόλου με το μικρό. Του έλεγα ότι έτσι είναι, και ότι όταν θα ξεκινήσει κι εκείνος το δημοτικό, θα είμαι και μαζί του έτσι. Και τώρα που το ξεκίνησε κι εκείνος, πάλι με το μεγάλο ασχολούμαι.

Ο μικρούλης μας δεν άντεξε βέβαια, και τώρα μας έχει βγάλει κι αυτός κάποια θέματα συμπεριφοράς, τα οποία αντιμετωπίζουμε με δραματοθεραπεία, και μεγαλύτερες δόσεις "μαμάς". Και μόνο το τελευταίο αυτό θα έφτανε, αν το ξεκινούσαμε νωρίτερα, αλλά μόλις φέτος έχουμε πάρει μια ανάσα από το μεγάλο.

Στο σχολείο ο μικρός έχει ένα συμμαθητή με θέμα παρόμοιο με το μεγάλο μου. Το κατάλαβα με το που άνοιξε το στόμα του να μιλήσει. Δεν είμαι γιατρός, ούτε τον παριστάνω, αλλά είναι εύκολο για μία μαμά να καταλάβει το παιδί που είναι σαν το δικό της. Μετά το παρατήρησα καλύτερα και βεβαιώθηκα. Δεν ξέρω αν οι γονείς το έχουν καταλάβει. Ο δικός μου απέκτησε προβλήματα με το παιδί αυτό από την πρώτη μέρα. Είναι συνεχώς στα μαχαίρια. Του είπα να το αποφεύγει, αλλά δεν θέλει, γιατί εκείνο το παιδί είναι φίλος με έναν φίλο του δικού μου. Οπότε η ιστορία συνεχίζεται. Είμαι τώρα κι εγώ από την άλλη μεριά, της μαμάς του τυπικού παιδιού, και δεν ξέρω πως ν' αντιδράσω, γιατί δεν έχω μπει ποτέ σ' αυτό το ρόλο. Το σκέφτομαι κι εγώ. Μέχρι να βρω λύση, με συγχωρείτε, πάω να παίξω τάβλι με τον μικρό μου...

Ελένη 

like5

Το ιστολόγιο

Εικόνα anna kal

Το ιστολόγιο είναι στη διεύθυνση www.georann.blogspot.com. Καλύπτει τα 3 τελευταία χρόνια. Το προηγούμενο ιστολόγιο, το οποίο περιέγραφε τη ζωή μας όταν ο Γιώργος ήταν μωρό, δυστυχώς έχει χαθεί. Στο τωρινό ιστολόγιο ξεκινάω περίπου από την ηλικία των 3 ετών μέχρι τώρα που είναι 5. Θα μου άρεσε κι εμένα αν κάποιος ξέρει άλλα ιστολόγια γονέων παιδιών με αναπηρία ή και ενηλίκων με αναπηρία στα ελληνικά, να μας τα γνωστοποιούσε εδώ στο NOESI.gr.

like1

Είδες...

Εικόνα anna kal

Ελένη, πώς τελικά διασταυρώνονται συνεχώς οι δρόμοι όλων μας και πότε είμαστε στον ένα πότε στον άλλον, μπαίνουμε και βγαίνουμε συνεχώς. Αυτό σκεφτόμουν κι εγώ όταν έκανα την ανάρτηση.

like2

Διαπίστωσα ότι και εγώ πολλές φορές έχω αδικήσει την μικρή μου

Εικόνα Niki L.

Διάβασα την ανάρτηση και διαπίστωσα οτι και εγω πολλες φορές έχω αδικήσει την μικρη μου κόρη. Δυστυχώς τα προβλήματα με τον μεγάλο δεν μου αφηνουν χρονο για δημιουργική απασχόληση με την μικρη η οποία ειναι λίγο στον αυτόματο, μαμ κακά και νανι, και λόγω ηλικίας. Εν μέρη της κανει καλο γιατι διαπιστώνω οτι εξελίσσεται σε πολυ ανεξάρτητο παιδι. Βέβαια με προβληματίσες με τις αναφορές σου για το συναισθηματικό κενό που μπορεί να προκύψει στα αδέρφια που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα, μεγαλώνοντας. Αναρωτιέμαι αν για αυτο η μικρη αποσύρεται οταν θυμώνει και κοιτάει αν την ακολουθούμε για να την καλοπιασουμε. 

Ειναι δύσκολο να ανατρεφεις δυο παιδια ειδικά οταν το ένα αντιμετωπίζει καθημερινές πρακτικές ανάγκες. Όσον αφορά το νηπιαγωγείο αντιμετωπίζουμε παρόμοια προβλήματα. Μου εχει πει και εμένα οτι το χτύπησαν αλλά η νηπιαγωγός μου ειπε πως δεν έγινε απλα στο διάλειμμα κάποιο παιδι έπεσε πανω του κατα λάθος. Τι να πω και ο δικός μου μπορεί ετσι που μπουσουλουσε να ενόχλησε κάποιο παιδι που έτρεχε. 

Οσον αφορά την αναπτυξιολογο, δεν ξερω αν εχεις τελικά καταλήξει αλλά στο Πεντέλης εχει μια πολυ καλή απλα δεν βρίσκεις ραντεβού εύκολα. Δεν ξερω και αν μένετε Αθήνα. Εμάς μας εχει βοηθήσει πολυ, δεν λέει πολλα στους γονείς και δεν μπερδεύει. Επίσης προσεγγίζει καλα τα παιδια. 

Τελος οσον αφορά την " καραμέλα" της ανωριμότητας πιστεύω πως οι δασκάλες έχουν ξεχάσει πως ο ρόλος τους ειναι να βοηθήσουν το παιδι να ωριμάσει. Διαπιστώνω οτι τα περιμένουν ολα απο τους γονείς. Σε εμάς πέρα απο την κινητική ανωριμότητα μας υπενθυμίζουν καθημερινά οτι υπάρχει κοινωνική ανωριμότητα, δεν συμμετέχει λέει σε ομαδικό παιχνίδι. Μα για αυτο το έφερα το παιδι σχολείο κυρία μου για να κοινωνικοποιήθει. Η αναπτυξιολογος λέει οτι ειναι πρόθυμος να αλληλεπιδρασει αλλά διστάζει λόγω ανασφάλειας. Πρέπει να το ενθαρρύνουμε δηλαδή. Αυτή κάθε μέρα τα ίδια "ειναι ανώριμος". Και αν πεις η θεραπευτρια ειπε αυτο... σου λέει "εμείς την ξέρουμε την δουλεια μας". Δεν στεναχωριέμαι όμως θα την φέρω με τα νερά μου σιγά σιγά.

Για το καλο του παιδιού μου έχω φιλήσει πολλες "κατουρημένες ποδιές" συγνώμη για την έκφραση. Ήδη τα πάμε πολυ καλύτερα. Γεια σου, και ελπίζω να βοήθησα λίγο. 

like1

Σ' ευχαριστώ Νίκη

Εικόνα anna kal

... για τη σύσταση για αναπτυξιολόγο. Το βάζω στα υπόψην μαζί με τ' άλλα που έχω συγκεντρώσει. Και μένα ο γιος μου ο μεγάλος είναι έτσι θυμωσιάρης, παρεξηγιάρης, παρεξηγείται και κλείνεται στο δωμάτιο του, πρέπει να δεις και τη φάτσα που παίρνει. Επίσης συχνά είναι αφόρητα γκρινιάρης και γενικά θα τον έλεγα και ανικανοποίητο. Νόμιζα ότι είναι θέμα χαρακτήρα, αλλά μετά από τις υποδείξεις των νηπιαγωγών, αναρωτιέμαι αν όλα αυτά οφείλονται σε έλλειψη προσοχής εκ μέρους μας. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που θέλω να τον εκτιμήσει αρχικά αναπτυξιολόγος και αν χρειαστεί να συμβουλευτούμε και παιδοψυχολόγο, προκειμένου να μας δώσει οδηγίες για να τον χειριστούμε.

Είναι παράδοξο να βλέπεις το παιδί με την εγκεφαλική παράλυση να είναι μέσα στην καλή χαρά και το υγιές παιδί μέσα στη γκρίνια ή μήπως τελικά δεν είναι;

Η παιδίατρος μου είπε ότι τα αδέλφια παιδιών με αναπηρία συνήθως αντιμετωπίζουν θέματα ψυχολογικής φύσεως και καλό είναι να τα διευθετήσουμε με τη βοήθεια ειδικών πριν εγκατασταθούν γιατί μετά είναι δύσκολο να τ' αποβάλεις.

Όσον αφορά το μικρό σου και τη συμμετοχή στο ομαδικό παιχνίδι, πιθανότατα η νηπιαγωγός δεν γνωρίζει ότι ο χειρότερος φόβος και ανασφάλεια, για να μην πω εφιάλτης των κινητικά αναπήρων παιδιών είναι ότι θα τα σπρώξουν και θα πέσουν. Τουλάχιστον του γιου μου ήτανε μέχρι πέρσι έντονα. Από φέτος υπάρχει βελτίωση κι αυτό γιατί νιώθει καλύτερα την ισορροπία του. Μέχρι πέρσι απόφευγε τελείως τα παιδιά, τους μιλούσε μέσω ενήλικα, ακόμη και στον αδελφό του. Εμείς προσπαθούσαμε αλλά μάταια. Φέτος, που νιώθει ο ίδιος πιο σίγουρος για το σώμα του, άρχισε από μόνος του να μιλάει και να παίζει με τον αδελφό του, ακόμη κι όταν δεν υπάρχει ενήλικος μπροστά. Επίσης και στο σχολείο αλληλεπιδρά με τα παιδιά, κάτι που φοβόμασταν ότι δεν θα γινόταν. Αλλά πάντα με τον τρόπο του και όπου νιώθει σιγουριά.

Επίσης για να συμμετάσχει ένα παιδί με εγκεφαλική παράλυση σε ομαδική δραστηριότητα, είναι απαραίτητο να του δώσεις το χρόνο που χρειάζεται και που είναι πάντα (ή τουλάχιστον στην αρχή) αρκετά μεγαλύτερος από το χρόνο που χρειάζονται τα υπόλοιπα παιδιά. Μάλλον η νηπιαγωγός πρέπει να έχει μια ενημέρωση για την εγκεφαλική παράλυση (δεν ξέρω βέβαια αν θέλει).

like5

Βρείτε ένα θέμα άμεσα!

Αφίσα της δράσης Μένουμε Ενωμένοι, μία πρωτοβουλία του noesi.gr για την εξ αποστάσεως υποστήριξη κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19.
✰ Ψηφιακή Αλληλεγγύη NOESI.gr
Η νόηση στο διαδίκτυο είναι μία κοινότητα μελών με Βιολόγια με προσωπικές εμπειρίες, που τροφοδοτούν συζητήσεις, και Οδηγούς, μία κοιτίδα γνώσης. Οι Ομάδες εμφανίζουν τα posts ανά τοποθεσία ή θέμα και η Αρχική τα πιο πρόσφατα.
Οδηγίες​ για να γράψετε "Βιολόγιο". Για να δημοσιεύσετε, μπείτε ως μέλος (Login). Μετά, από το μενού Πλοήγηση επιλέξτε Δημοσιεύστε νέο κείμενο. Επιλέξτε είδος ανάρτησης, συμπληρώστε τη φόρμα με κείμενο, πατήστε Ανάρτηση.