#02 Παρουσίαση ενός επιλεκτικού μοντέλου παρέμβασης για παιδιά με ΔΑΦ
Σας παρουσιάζουμε το θέμα της δεύτερης συνάντησης Live... Nousletter! Η συνάντηση απευθύνεται σε γονείς με παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Στόχος της συγκεκριμένης παρουσίασης είναι να επικεντρώσει το ενδιαφέρον των γονέων στους στόχους και τις επιλογές ως προς τις παρεμβάσεις για τα παιδιά με ΔΑΦ και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές.
Η φόρμα φόρμα δήλωσης συμμετοχής εδώ παραμένει ενεργή σε περίπτωση που θέλετε να δηλώσετε ενδιαφέρον για επανάληψη της εκδήλωσης.
Μέχρι πρόσφατα η πλειοψηφία των παιδιών με ΔΑΦ εντάσσονταν σε δομημένα προγράμματα παρέμβασης, όπως το TEACCH ή προγράμματα που βασίζονταν στην Εφαρμοσμένη Ανάλυση της Συμπεριφοράς (ΑΒΑ). Ακόμη και αυτά όμως τα προγράμματα έχουν αρχίσει να εξελίσσονται κάνοντας χρήση τεχνικών εκπαίδευσης στο φυσικό περιβάλλον, στοχεύοντας έτσι στην ανάπτυξη της λειτουργικής αυθόρμητης επικοινωνίας μέσω της χρήσης φυσικών ενισχυτών. Όλο και περισσότερο ξεφεύγουμε από την αυστηρή εκπαίδευση διακριτών δοκιμών όπου το παιδί εκπαιδευόταν στο "τραπέζι" με έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο κάθε φορά (π.χ., μίμηση αδρών κινήσεων με αντικείμενα) σε μία προσπάθεια ανάπτυξης των δεξιοτήτων του παιδιού μέσα από κάθε ευκαιρία αλληλεπίδρασης στο καθημερινό κοινωνικό περιβάλλον δίνοντας μάλιστα έμφαση στην ποιότητα του συναισθήματος κατά τη διάρκεια αυτής της αλληλεπίδρασης.
Σε αυτό το Live... Nousletter, η Κατερίνα Μάσχα θα παρουσιάσει ένα εκλεκτικό αναπτυξιακό μοντέλο παρέμβασης για παιδιά με δυσκολίες και δυνατότητες σε όλο το φάσμα του αυτισμού.
Ένα τέτοιο μοντέλο βασίζεται στις γνώσεις που έχουμε για την τυπική ανάπτυξη των παιδιών, στοχεύει στην ανάπτυξη καίριων δεξιοτήτων του παιδιού και όχι επιμέρους συμπεριφορών (π.χ., στην από κοινού εστίαση της προσοχής και όχι στην οπτική επαφή απλά), και η εκπαίδευση γίνεται σε κατάλληλες συνθήκες κοινωνικού περιβάλλοντος. Έμφαση δίνεται στην ύπαρξη θετικού συναισθήματος ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει η συνεργασία με τους γονείς που συνήθως συμμετέχουν στις συνεδρίες και επεκτείνουν τις δραστηριότητες στην καθημερινή τους επαφή με το παιδί.
Στη συνάντηση, θα παρουσιαστεί το γενικότερο θεωρητικό πλαίσιο ενός τέτοιου μοντέλου και πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα ενώ μεγαλύτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάλυση τεχνικών και την χρήση παραδειγμάτων για την καλύτερη κατανόηση των γονέων.
Απώτερος στόχος της παρουσίασης είναι οι γονείς να αποκομίσουν μία πρώτη εικόνα των στόχων και της διαδικασίας των αναπτυξιακών κοινωνικο-πραγματολογικών μοντέλων παρέμβασης και να δημιουργηθεί ουσιαστικός προβληματισμός και συζήτηση γύρω από αυτά τα θέματα.
Η Dr. Κ. Μάσχα θα αναλάβει την παρουσίαση σε αυτό το Live ...Nousletter. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για εκείνη, αμέσως παρακάτω.
Πού και πότε είναι η συνάντηση; Την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013, ώρα 18:30 με 20:30 στο Impact HUB Athens, (Καραϊσκάκη 28, πλατεία Ψυρρή, 5 λεπτά από ΗΣΑΠ ή Μετρό "Μοναστηράκι") [δείτε το σε χάρτη Google Maps]
Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν; Η συνάντηση περιλαμβάνει μία παρουσίαση για ένα μοντέλο εκπαίδευσης παιδιών με ΔΑΦ και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Αφορά γονείς κυρίως και ιδιαίτερα όσους ενδιαφέρονται να μάθουν πώς μπορούν και οι ίδιοι να συμμετέχουν στη διαδικασία της παρέμβασης, επεκτείνοντας τις δραστηριότητες που οδηγούν στην επίτευξη στόχων στην καθημερινή τους επαφή με το παιδί.
Τι θα συζητήσουμε; Θέλουμε να ακούσετε για ένα μοντέλο παρέμβασης επιλεκτικό, που διαφέρει από τα συμβατικά μοντέλα εκπαίδευσης που βάζουν στο επίκεντρο τη συμπεριφορά και την επικοινωνία. Το μοντέλο που θα παρουσιαστεί επιλέγει τεχνικές της εφαρμοσμένης ανάλυσης της συμπεριφοράς σε φυσικό πλαίσιο (Incidental Teaching, Verbal Behavior, Pivotal Response Treatment) και άλλες αναπτυξιακές προσεγγίσεις, που δίνουν έμφαση στην καθημερινή επαφή του παιδιού με το κοινωνικό περιβάλλον (όπως το DIR - Floortime). Αποτελεί έναν συνδυασμό τεχνικών από διάφορα μοντέλα, με βασική αρχή ότι η γενίκευση των δεξιοτήτων ξεκινά από νωρίς, εκμεταλλευόμενοι τους φυσικούς ενισχυτές που υπάρχουν στην καθημερινότητα και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Επιπλέον, ο ρόλος των γονέων είναι καθοριστικής σημασίας! Ο τρόπος εργασίας προσαρμόζεται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού και τις δυνατότητες της οικογένειας. Παράλληλα, στο πλαίσιο της συνάντησης, θα οργανωθούν πρακτικές ασκήσεις, ώστε να προωθηθεί η συζήτηση με τις εμπειρίες των συμμετεχόντων.
Πώς μπορώ να δηλώσω συμμετοχή; Για την καλύτερη οργάνωση της εκδήλωσης, είναι σημαντικό να δηλώσετε συμμετοχή συμπληρώνοντας την απλή φόρμα συμμετοχής (κλικ: http://ow.ly/rgDah). Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Λίγα λόγια για την εισηγήτρια
Η Κατερίνα Μάσχα είναι μέλος του δικτύου "Specials" του NOESI.gr. Είναι Αναπτυξιακή Ψυχολόγος απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας (Παν/μιο Κρήτης), με μεταπτυχιακό (MA) στη Νοητική Υστέρηση (Παν/μιο Keele, Αγγλία) και διδακτορικό (PhD) στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία (Παν/μιο Warwick, Αγγλία). Έχει διδάξει στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Κρήτης για δέκα χρόνια Αναπτυξιακή Ψυχολογία και μαθήματα πάνω σε «Τεχνικές Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς», «Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές», «Κοινωνική Ανάπτυξη των Παιδιών», και «Προβλήματα Συμπεριφοράς».
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την Κατερίνα Μάσχα και το Μοντέλο Παρέμβασης στη σελίδα www.noesi.gr/mascha
Τι είναι τα LIVE ...Nouslettter;
Σκεφτήκαμε να δώσουμε ζωή σε ένα ενημερωτικό δελτίο. Αντί να διαβάζετε ένα E-mail ή μία ιστοσελίδα, ελάτε να συζητήσουμε από κοντά, να ανταλλάξουμε γνώσεις και εμπειρίες και να σας δώσουμε τα εφόδια για να τις εφαρμόσετε στην πράξη. Θα τα λέμε Live ...Nousletter! Συναντήσεις για όλους τους ενδιαφερόμενους από το NOESI.gr στο Impact Hub Athens (Καραϊσκάκη 28, δίπλα στο Μετρό Μοναστηράκι - δείτε το σε χάρτη Google Maps). Θα οργανώνουμε συναντήσεις κάθε μήνα για όλη τη σχολική χρονιά 2013-2014. Περισσότερα εδώ.